Pendaftaran

*SILA BACA SEHINGGA HABIS DAHULU, BARULAH LAKUKAN PENDAFTARAN!!!
Salam sejahtera.
Saya mohon kepada anda yang ingin mendaftar menjadi ajen Tone Excel ini untuk mengikuti format atau cara-cara sms dibawah ini. Jika anda tidak mematuhi cara SMS ini, permohonan anda akan ditolak oleh sistem komputer kita, dan permohonan anda tidak akan didaftarkan.
Terima kasih.
Daripada,
Nama: Mohamad Ezani Ismail
IDP: 968636
Phone Number: 011-1930 4617
Cara pendaftaran menggunakan SMS.
Langkah 1. Buka aplikasi SMS di handphone anda.
(Pastikan anda menghantar sms ini menggunakan handphone berisi simkad lain yang ada isi kredit di dalamnya. Sekurang-kurangnya RM1 atau cukup untuk hantar beberapa SMS. Jangan guna simkad Tone Excel (TE), sebab simkad TE yang anda baru terima itu belum diaktifkan.)
Buka aplikasi SMS
Buka aplikasi SMS
Langkah 2. Taip SMS pendaftaran berikut;
(Pastikan format dan segala data adalah tepat dan betul! Jangan salah!)
===============================================
A. Pendaftaran format dapat nombor baharu, taip SMS ini;
===========================================
ad<jarak>namapenuh<jarak>noS/N8AngkaAkhir<jarak>noPUK<jarak>noIC<jarak>alamat<jarak>poskod<jarak>noidp
contoh sms/whatsapp;
ad ali bin abu 80121234 78909234 690212035030 no.5 jln api-api 46000 idp 395842
dan hantar ke 014-7057769 sahaja! (guna sms) & hantar ke +6010-5335793 (guna whatsapp).


*anda akan dapat nombor telefon baharu yang bermula 010-******* atau 011-********
=======================================
B. Pendaftaran kekal nombor lama, taip SMS ini;
====================================
ad<jarak>NamaPenuh<jarak>NoS/N8AngkaAkhir<jarak>NoPuk<jarak>NoIC<jarak>alamat<jarak>poskod<jarak>telcoLama<jarak>noLama<jarak>noidp
contoh sms;
ad ali bin abu 80121234 78909234 690212035030 no.5 jln api-api 46000 celcom 0123456789 idp 395842
dan hantar ke 014-7057769 sahaja! (guna sms) & hantar ke +6010-5335793 (guna whatsapp).
*anda akan dapat nombor telefon baharu untuk SEMENTARA yang bermula 010-******* atau 011-********
*proses pengekalan nombor lama mengambil masa 48 jam. Jika sudah melepasi 48 jam nombor masih belum dikekalkan, maka proses tersebut telah ditolak oleh telco lama anda atas beberapa sebab. Rujuk bahagian peringatan di bawah.
_____________________________________________________________
*namapenuh ialah nama anda seperti yang tertulis di dalam kad pengenalan / passport anda.
*noS/N8AngkaAkhir dan noPUK boleh didapati dibelakang simkad TE yang baru anda terima itu.
*noIC/Passport ialah nombor kad pengenalan baru anda atau nombor passport bagi bukan warganegara Malaysia.
*alamat ialah alamat surat menyurat anda.
*poskod ialah kod untuk urusan pos di kawasan anda.
* NoIDP adalah no member ID penaja anda. Iaitu ajen yang memperkenalkan simkad ini pada anda. Dalam kes anda, penaja anda ialah saya (John). No id saya ialah 395842.
*ad ialah kod untuk : aktif/daftar serentak
*telcoLama ialah nama telco nombor telefon yang anda ingin kekalkan ke simkad TE
*noLama ialah nombor telefon yang anda ingin kekalkan ke simkad TE
_____________________________________________________________
rujuk di belakang simkad anda untuk melihat No S/N dan No PUK
rujuk di belakang simkad anda untuk melihat No S/N dan No PUK 


pastikan format dan data adalah TEPAT dan BETUL
pastikan format dan data adalah TEPAT dan BETUL

10517684_833483166669644_6657426999050684519_n
Hantar ke nombor yang betul

* PENTING!!! JANGAN SALAH NOMBOR IC… JANGAN SALAH NOMBOR S/N… JANGAN SALAH NOMBOR PUK…
JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… JANGAN SALAH NO IDP… !!!!

Langkah 3. Selepas anda menghantar SMS pendaftaran, tunggu dalam 2 jam, anda sepatutnya mendapat reply SMS seperti ini;
contoh reply SMS daripada admin DEC
contoh reply SMS daripada admin DEC

*Member ID : ****** (itu ialah nombor IDP anda. Gunakan nombor IDP anda jika anda menaja orang lain. Jangan guna IDP saya pula lagi. Nanti akan didaftarkan dibawah saya pula)
Apabila sudah mendapat reply SMS seperti gambar di atas, ambil simkad TE itu tadi, masukkan ke dalam mana-mana handphone yang masih berfungsi, dan sila terus buat satu SMS atau panggilan menggunakan simkad TE itu ke mana-mana sahaja. Pastikan SMS itu diterima. Jika buat panggilan, pastikan panggilan itu disambut barulah simkad itu diaktifkan. Jika tidak, simkad tersebut akan expired selepas beberapa hari. Jika expired, simkad tersebut tidak boleh digunakan dan anda akan rugi membayar RM90 hari tu pada saya untuk pendaftaran.
Jika dalam dua jam masih tidak dapat reply SMS seperti gambar di atas, sila call terus DEC ditalian:
011-15081515
011-15091515
011-15121515
011-15131515
011-15141515
Waktu DEC menjawab telefon:
Isnin – Jumaat: 10am – 5pm
Sabtu: 10am – 2pm
Ahad dan cuti umum: Tutup
_____________________________________________________________
Soalan: Bolehkah saya mendaftar saja dahulu tanpa mengekalkan nombor lama saya? Esok atau lusa atau tahun depan atau bila-bila masa nanti, barulah saya ingin kekalkan (port-in) nombor lama saya. Boleh macam tu?
Jawapan: Boleh. Jika anda ingin kekalkan nombor lama anda kemudian (bukan semasa pendaftaran kali pertama), sila tukarkan kod “ad” ke “pt” dan sertakan semua maklumat semasa pendaftaran kali pertama hari tu sehingga poskod sahaja. No IDP tak perlu lagi sertakan.
contoh sms;
pt ali bin abu 80121234 78909234 690212035030 no.5 jln api-api 46000 celcom 0123456789
dan hantar ke 014-7057769 sahaja!
*pt ialah kod untuk “port-in”
*proses pengekalan nombor lama mengambil masa 48 jam. Jika sudah melepasi 48 jam nombor masih belum dikekalkan, maka proses tersebut telah ditolak oleh telco lama anda atas beberapa sebab. Rujuk bahagian peringatan di bawah.
Soalan: Bolehkah saya kekalkan nombor line postpaid saya masuk ke program ni?
Jawapan: Boleh. Pastikan nombor postpaid anda itu;
1. didaftarkan dengan nama anda sendiri & IC anda sendiri
2. tiada kontrak
3. tiada bill tertunggak (tidak mengapa bagi bil semasa)
4. bukan suplimentari line.
Seterusnya anda taip sahaja SMS pendaftaran pilihan (B) seperti yang diterangkan di atas dan hantar SMS tersebut ke nombor yang sepatutnya.
*proses pengekalan nombor lama mengambil masa 48 jam. Jika sudah melepasi 48 jam nombor masih belum dikekalkan, maka proses tersebut telah ditolak oleh telco lama anda atas beberapa sebab. Rujuk bahagian peringatan di bawah.
Soalan: Bolehkah saya memilih nombor sendiri?
Jawapan: Boleh. Ikut cara di link ini.
_____________________________________________________________
Peringatan:
1. No 014-705 7769 untuk pendaftaran ad dan pt sahaja, jangan call no ini, atau hantar apa2 pertanyaan.
2. Pendaftaran akan dilakukan dari pukul 9 pagi hingga 12 malam setiap hari, tetapi SMS pendaftaran boleh dilakukan bila2 masa sahaja, walaupun selepas 12 malam.
3. Selepas pendaftaran anda berjaya, anda sebenarnya sudah mempunyai web office anda sendiri.Dalam web ini anda boleh kemas kini maklumat peribadi anda, maklumat, waris anda, dan maklumat akaun bank anda.
klik Tone Excel User Log In
masuk ke http://www.toneexcel.com klik Tone Excel User Log In di bucu atas sebelah kanan
Screen Shot 2014-08-10 at 9.48.56 AM
Log in ID : Nombor IC atau passport anda tanpa jarak atau tanda “-“.  Password : 1234
Selepas log in, sistem akan meminta anda terus menukar kata laluan (password). JANGAN LUPA KATA LALUAN (password) ANDA.
"Incentives" untuk melihat komisyen anda. "Membership" untuk melihat Level-1, Level-2, dan Level-3 anda. "Member Care" untuk melihat dan mengemaskan maklumat peribadi anda, maklumat waris, dan maklumat bank anda.
“Incentives” untuk melihat komisyen anda. “Membership” untuk melihat Level-1, Level-2, dan Level-3 anda. “Member Care” untuk melihat dan mengemaskan maklumat peribadi anda, maklumat waris, dan maklumat bank anda.

Kemas kini semua maklumat anda di bahagian “Member Care“. Jika tidak, anda tidak akan ada maklumat waris dan komisyen tidak dapat dibayar kepada anda kerana anda tidak isikan maklumat bank anda. Buat SEKARANG JUGA!
*Semoga berjaya!
Jika anda masih tidak faham bagaimana ingin login, rujuk klik di sini.

________________________________________________________________________

** Peringatan untuk mengekalkan nombor lama:

Jika anda ingin mengekalkan no lama, ini ada beberapa syarat yang perlu dipatuhi.
1) Pastikan nombor lama anda itu didaftarkan atas nama anda sendiri menggunakan no ic anda sendiri dan tiada kontrak. Jika tidak, permohonan kekal nombor lama pasti akan ditolak. Anda kena ke cawangan telco lama anda (jika anda menggunakan Celcom, pergi lah ke cawangan Celcom)  untuk memperbetulkan dahulu maklumat tersebut. Sesudah maklumat dibetulkan, barulah proses kekal nombor lama boleh dilakukan semula. Ulang semula proses “pt” di atas.
2) Pastikan kredit sudah dihabiskan dahulu, tinggalkan lebih kurang seringgit (RM1) sahaja. Jika tidak, bila anda berjaya buat port in (pengekalan no lama), semua kredit yang ada pada simkad lama akan hilang.
3) Save kan dahulu no handphone yang ada pada simkad lama tersebut pada handphone anda. Jika tidak, selepas port in, semua nombor phone yang ada pada simkad tersebut akan hilang.
4) Ada juga yang beritahu saya selepas mereka membuat port in, mereka tidak dapat menerima TAC Number dari ebanking seperti Maybank2u, CIMB click dll. Untuk menyelesaikan perkara ini, saya cadangkan ada pergi ke ATM machine, tukarkan no phone penerima TAC tersebut kepada no lain, keluarkan ATM kad anda dan masukkan semula ATM kad tersebut dan tukarkan lagi sekali no phone TAC tadi kepada no asal. Ini macam aktivity reset sahaja. Dengan cara itu, setakat ini saya sendiri boleh menerima TAC tersebut ke dalam nombor handphone port in saya.